یو پی وی سی چیست؟

در دنیا بیش از ۵۰% پی وی سی تولید شده در ساختمان به کار می رود زیرا با اضافه کردن افزودنی هایی که اصلی ترین آنها فتالیت است می توان پی وی سی را نرمتر و قابل انعطاف تر کرد، آنگونه که امروزه در صنایع پوشاک ولوازم خانگی مانند پرده، روکش مبل، ساخت شلنگ، لوله نرم و تاشو در کف سازی ساختمان ها و رویه بام ها و عایق سازی کابل های برق استفاده می شود.

همچنین در آتش سوزی ها گاز هیدروژن کلراید از سوختن U-PVC تولید می شود که به عنوان از بین برنده ی رادیکال های آزاد، از سرعت انتشار آتش می کاهد. امروزه این ماده یکی ازمهم ترین مواد ترموپلاستیک است که در بسیاری از رشته های ساختمانی، صنعت، کشاورزی و بسیاری از طرح های زیر بنایی از آبرسانی و شهرسازی گرفته تا هواپیماسازی کاربرد های گسترده دارد.
PolyVinyl Chloride حدود ۸۵ در صد ترکیب آمیزه اولیه تولید پروفیل UPVC را تشکیل می دهد . علاوه بر این ماده، مواد افزودنی دیگری نیز جهت ایجاد خواص مورد نیاز به ترکیب اضافه می شود که عدم وجود آنها یا تغییر میزان بکار رفته در فرمولاسیون می تواند محصول نهایی ساخته شده را به شدت تحت تاثیر قرار دهد .
افزودن مواد پایدار کننده مانند کلسیم موجب افزایش عمر و مقاومت پی وی سی در برابر عوامل فیزیکی محیطی و آب و هوایی در اقلیم های متفاوت جوی و ثابت بودن رنگ در اثر گذشت زمان تابش نور خورشید می شود.
سایر موادی که بعنوان افزودنی به محصول اضافه می شوند شامل:
•    پر کننده ها ( Fillers)
پرکننده ها یا fillers باعث افزایش مقاومت با افزایش خاصیت الاستیسیته در محصولات PVC می شوند. بنابراین این خواص از چروکیدگی محصول جلوگیری و سایر خواص محصول نهایی را تحت تاثیرقرار می دهند.
•    تثبیت کننده های رنگی
تثبیت کننده های رنگی مقاومت پروفیل را در برابر تغییرات رنگ و خراب شدن پروفیل های درب و پنجره در برابر اشعه ی ماورا بنفش خورشید افزایش می دهند.
•    مواد اولیه روانساز ها ( Lubricants)
روان سازها جهت آسان سازی حرکت مواد در قالب به مواد اضافه می شوند. بنابراین در زمان عملیات اکستروژن باعث ایجاد سطح صیقلی و شفاف در پروفیل تولید شده میشوند.
•    تثبیت کننده های حرارتی ( Stabilizers)
تثبیت کننده های حرارتی مقاومت پروفیل را در برابر حرارت افزایش داده و باعث جلوگیری از آسیب دیدن درب و پنجره ها در مجاورت هوای آزاد و حرارت حاصل از تابش خورشید می شوند.
•    مقاوم کننده ها در مقابل ضربه ( Impact Modifier)
این مواد باعث افزایش مقاومت پروفیل در برابر ضربه و انعطاف پذیری بیشتر میشود. دی اکسید تیتانیوم علاوه بر تنظیم شفافیت رنگ پروفیل، موجب بازتابش پرتوهای ماورا بنفش در پروفیل ها و محصولات میشود.

ویژگی ها و مزایای پی وی سی:

  • سبک بودن، قدرت مکانیکی خوب و استحکام در برابر ساییدگی از امتیازهای مهم فنی اند که پی وی سی را برای استفاده در ساخت و ساز و سایر کاربری های فنی مهندسی و صنعتی مناسب می کند.
  • قطعات پی وی سی در صنایع مختلف به راحتی بریده می شود، شکل می گیرد، جوش داده شده و متصل می شود.
  • پی وی سی به سختی مشتعل می شود و وقتی عامل حرارت خاموش شود دیگر نمی سوزد. در مقایسه با جایگزین های پلاستیک معمولی، پی وی سی درشرایط جرقه و احتراق، شعله ور شدن و آزاد کردن حرارت، نسبت به سایر مواد کم خطر تر است . همچنین دارای مزیت های مهمی از نظر نشت کردن اسید، شعله ور شدن و تولید دود کم خطر بوده و در مجموع می شود به آن لقب ضدآتش را اطلاق کرد.
  • پی وی سی در برابر تغییر رنگ، فساد شیمیایی، پوسیدگی، ضربه و ساییدگی در دسته محصولات مقاوم قرار دارد. از این رو به خاطر طول عمر زیاد، درمیان تولیداتی که درمحیط های بیرونی کاربرد دارند، انتخاب خوبی به شمار می رود. در حقیقت برای کاربردهای طولانی و میان مدت در ساخت وساز، ۸۵% استفاده از محصولات پی وی سی گزارش می شود و بیش از ۷۵% لوله های پی وی سی بیش از ۴۰ سال و با عمر بالقوه تا حدود ۱۰۰ سال دوام خواهند داشت. در موارد دیگر نظیر پروفیل پنجره و روکش های کابل ها مطالعات نشان می دهد که بیش از ۶۰% آنها بیش از ۴۰ سال عمر خواهند داشت.
  • پی وی سی در چرخه حیات در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی و صنعتی به کار رفته در ساخت و ساز مطلوب دیده شده است. میزان مصرف انرژی و میزان استفاده از ذخایر برای تولید و تبدیل آن به محصول تمام شده، در مقایسه با سایر مصالح بسیار پایین می باشد. همچنین به عنوان ترموپلاستیک، پی وی سی رامی توان به صورت جداگانه و یا مخلوط با سایر پلاستیک ها بازیافت کرد.
  • تولیدات ساختمانی پی وی سی در مقایسه با بتن و آهن و فولاد سبک ترند و به مراتب کم تر از آنها به سوخت نیاز دارند، مقاوم اند و در صورت لزوم می توان پی در پی آنها را تعویض کرد. دیگر قابلیت زیست محیطی عایق حرارتی بودن محصولات و پنجره های پی وی سی است که به صرفه جویی انرژی درساختمان کمک می کند.

 

 

 

برگرفته از : http://www.upvc-co.com/what-is-upvc.html