برای استفاده از لوله های پلی اتیلن در گاز رسانی دانستن برخی نکات الزامی است:

1-مشخصات شبکه‌ از نظر فشار گاز

گاز خــروجـی‌ از پــالایـشگاه ها در خطوط انتقال فشاری بین 150 تا 700 psi دارند. در ایستگاههای کاهش فشار این مقدار تا فشار 250 تقلیل می بابد و وارد لوله های شبکه گاز که‌ از نوع فولادی‌ و با پوشش پلی‌ اتیلن‌ هستند می شود. خطوط تغذیه‌ با فشار 250 psi برای استفاده‌ مشترکین‌ کم مصرف‌ وارد ایستگاههای TBS می‌شود که در این ایستگاهها‌ تا فشار 60 psi کاهش می‌یابد. هر یک از ایستگاهها‌ی فشار‌درون شهری، یک منطقه‌ با حدود 500 مشترک است این انشعابات خطوط پلی‌اتیلن‌ با فشار 60 psi و با لوله‌های با قطر‌ 25 می‌باشد.

2- روش اتصال‌ لوله‌های پلی‌اتیلن :

اتصال لوله پلی‌اتیلن آسانتر از لوله فولادی است. امروزه در بیشتر کشورها از روش جوش الکترو‌فیوژن‌ در اتصال‌ و جوشکاری‌ پلی‌اتیلن استفاده می شود.. مکانیزم‌ اصلی ‌جوشکاری به این صورت است که محل جوش و اتصالات‌ حرارت داده می‌شوند و این حرارت سبب نرم و خمیری شدن لوله اتصال‌ شده و پس از سرد شدن کامل به هم چسبیده به طوری که لوله و اتصال یکی می‌شوند. حرارت لازم برای رسیدن به دمای نرم و خمیری شدن لوله‌ها ‌در روش الکترو فیوژن به وسیله دستگاه الکترو‌فیوژن و اتصالات‌ آن تولید می‌شود.

مشخصات دستگاه الکترو‌فیوژن:

اابعاد دستگاه در حدود 30*30*40 سانتیمتر می باشد. دستگاه دارای‌ یک صفحه دیجیتال ‌و یک قلم نوری است که این قلم‌ قادر است با خواندن اطلاعات روی بارکد  اتصالات الکتروفیوژنی، ولتاژ‌ مورد نیاز در زمان مشخص محاسبه ‌می‌کند‌ و در پایان‌ زمان جریان الکترسیته را قطع می‌کند.

اتصالات الکتروفیوژن:

در اتصالات الکتروفیوژنی، سیمهای بخصوصی بین جدار خارجی‌ و داخلی اتصال جاسازی می شوند.‌ تمامی اتصالات‌ دارای دو فیش یا ترمینال است که به وسیله آن به دستگاه متصل می‌شوند و بسته به جنس، سایز و گرید اتصال دارای بارکد مخصوص بوده که با استفاده از قلم نوری دستگاه‌ قرائت می‌گردد.

انواع اتصالات پلی‌اتیلن :

1. بوشن یا کوپلر
2. ریدیوس ‌یا تبدیل
3. درپوش ‌یا پک
4. سه‌راهی
5. زانو
6. زین جهت انشعاب‌
7. تی‌اف (TF ) جهت اتصال شبکه فولادی ‌و پلی‌اتیلن
8. شیر ( Valve )

مراحل جوشکاری الکتروفیوژن :

برای انجام یک جوش الکترو‌فیوژن 10 مرحله‌ را طی‌می‌کنیم که این مراحل‌عبارتند از :

1 ـ کنترل لوله اتصالات و دستگاه
2 ـ برش دقیق و گونیای دو سر لوله
3 ـ تراش سطح لوله یا اتصال توسط ابزار اسکراپر جهت زدودن اکسید سطج کار
4 ـ استفاده از حلال مناسب‌ و شست‌شوی محل جوشکاری‌ با استفاده از استن.
5 ـ نشانه گذاری میزان مجاز ورود لوله داخل اتصال
6 ـ اتصال اجزاء جوش به یکدیگر
7 ـ قرار دادن اجزاء جوش به طور دقیق‌ و صحیح‌ درون گیره ابزار مولتی کلمپ
8 ـ اتصال فیشهای دستگاه الکتروفیوژن به دو ترمینال‌ اتصال و کشیدن قلم نوری بر روی بارکد
9 ـ یاد‌داشت‌ زمان سرد شدن و رعایت دقیق آن
10 ـ کنترل عملکرد شاخه‌ها

 

کنترل کیفی به روش مخرب جوش الکتروفیوژن:

تست ترکیدگی‌ سریع:

با تزریق آب به درون نمونه ای از اتصالات جوشکاری که قبلا برش داده شده و یک سر آن توس درپوش مسدود شده است تا زمانی که باعث‌ ترکیدگی نمونه آزمایش شود. ترکیدگی‌ از محل اتصال سبب رد شدن جوش خواهد شد

تست هیدروستاتیک:

در این تست نمونه انتخابی از جوش وارد یک حمام آب گرم با دمای 80 درجه سانتیگراد شده و فشار آب تا 20 psi به مدت 164 ساعت اعمال می شود و سپس از نظر ترکیدگی چک می شود.