بررسی آبیاری قطره ای ثقلی بدون پمپ

در آبیاری قطره ای ثقلی فشار لازم جهت جریان آب درون لوله از اختلاف ارتفاع سطح آب در ابتدا و انتهای مزرعه بدست میاد. حداقل ارتفاع موردنیاز یک تا سه متر می باشد که با قرار دادن مخزنی با حجم مناسب بر روی یک سکو در ارتفاع مناسب انرژی مورد نیاز برای این سیستم تامین خواهد شد.

چنانچه منبع اصلی تامین آب از  چاه باشد میتوان از فشار پمپ چاه ارتفاع موردنیاز را به راحتی تامین کرد و اگر منبع تامین آب، آبهای سطحی باشند بایستی خط انتقال آب به گونه ای در بالا دست طراحی شود تا ارتفاع دو تا سه متری مورد نیاز تامین شده و نیاز به پمپاژ در مسیر نباشد.

با توجه به اینکه در آبیاری ثقلی فشار کاری بسیار پایین است می توان از لوله های با PN کمتر نسبت به آبیاری تحت فشار استفاده کرد. استفاده از فیلتر آب و کود دهی مخصوص هم در این سیستم ها قابل انجام است.

برخی از مزایا و معایب سیستم آبیاری ثقلی عبارتند از:

مزایا
عدم گرفتگی قطره چکان ها به دلیل امکان استفاده از نوع خاصی قطره چکان با روزنه های بزرگ موسوم به میکروتیوپ یا لوله ماکارونی. این نوع قطره چکانها روزنه بزرگی دارند که گرفتگی ناشی از رسوب املاح در داخل قطره چکان را به شدت کاهش می دهد.

قابل استفاده در زمینهای کوچکتر از ۵ هکتار به دلیل عدم نیاز به سرمایه گذاری در بحث ایجاد ایستگاه و پمپاژ و کنترل مرکزی آبیاری قطره ای

اقتصادی بودن به دلیل پایین بودن فشار کاری سیستم و استفاده از لوله و اتصالات با PN پایین تر و در نتیجه  ضخامت و هزینه کمتر

بهبود کیفیت و کمیت محصول نسبت به آبیاری سنتی بخاطر استفاده یکنواخت از آب

حفظ غلظت نمک در حد قابل تحمل در اطراف ریشه و یا تحمل نسبت شوری

معایب

آبیاری ثقلی بیشتر مناسب زمینهای کوچک لوده و در مورد زمین های با وسعت زیاد قابل توصیه نیست.

عدم یکنواختی جریان آب در مقایسه با روش های آبیاری تحت فشار به ویژه در زمین هایی که مسطح نشده اند یا شیب مناسبی ندارند

 

منبع: شرکت آب و خاک اروند