منهول پلی اتیلن

منهول‌ها با توجه به محل کاربردشان به دو دسته منهول‌های با قطر کم و منهول‌های با قطرهای بالا تقسیم می شوند.  منهول های با قطر کم در خطوط فرعی شبکه و  قطر بالا به دلیل دبی جریان بالا و محدود بودن تعداد لوله‌های وارده در خطوط اصلی شبکه استفاده می شوند.

از نظر مواد اولیه ساخت منهول ها به موارد زیر تقسیم می شوند.
۱.    منهول‌های بتنی پیش ساخته(منهول سنتی)
۲.    منهول‌های بتنی ساخت درجا(منهول سنتی)
۳.    منهول آجری به همراه ملات
۴.    منهول‌های GRP
۵.    منهول‌های پلی اتیلنی
۶.    منهول‌های سنتی آجری، سیمانی و بتنی

منهول های پیش ساخته
منهول پیش ساخته پلی اتیلن برای استفاده در سیستم‌های فاضلاب صنعتی و فاضلاب خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به استفاده روزافزون از محصولات پلیمری در صنایع مختلف جهان، این محصول می‌تواند، جایگزین مناسبی برای منهول‌های بتنی و یا سایرمنهول‌های ساخته شده با مصالح بنائی می‌باشد.

از مزایای منهولهای پلی اتیلنی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
۱.    هزینه بسیار پائین در ساخت و راه اندازی نسبت به منهول‌های بتنی
۲.    زمان بسیار کمتر در اجرای منهول پلی اتیلن نسبت به منهول‌های بتنی
۳.    مقاومت خوردگی بالا در برابر مواد شیمیائی مختلف.
۴.    عدم نیاز به ماشین آلات سنگین برای اجرا و نصب.
۵.    عمر طولانی در محیط‌های شیمیائی و یا بسیار مرطوب.
۶.    عدم نیاز به تعمیر منهول پلی اتیلن و در صورت نیاز به تغییرات در سایز براحتی و به آسانی انجام می‌شود.
۷.    نصب آسان منهول پلی اتیلن در خطوط انتقال فاضلاب و کاهش هزینه‌های اجرائی پروژه‌های بزرگ

۸.    آب بندی کامل شبکه و جلوگیری از ورود فاضلاب به آب‌های زیر زمینی و بالعکس به جهت آب بندی کامل منهول‌های پلی اتیلنی

۹.    امکان افزایش طول منهول پلی اتیلن حتی پس از اتمام پروژه.

۱۰.   با توجه به زلزله خیز بودن ایران این نوع منهول پلی اتیلنی به علت انعطاف پذیر بودن با حرکت‌های کوچک زمین سازگار است و در نتیجه در اثر حرکتهای کوچک ترک نخورده و درزدار نمی‌شود در حالیکه منهول بتنی ترد و شکننده و در مقابل حرکات زمین غیر مقاوم می‌باشند.

۱۱.   در منهول پلی اتیلنی ترانشه به آسانی در یک روز باز و بسته می‌شود و این به معنای جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش زیاد در صرف هزینه‌است در حالیکه برای نصب منهول بتنی زمان و تجهیزات زیادی اعم از نیروهای انسانی و دستگاه‌های پر هزینه نیاز است که این به معنای اتلاف وقت و انرژی و هزینه فراوان است.

۱۲.   منهول پلی اتیلنی سبک است و نصب و حمل و نقل آن به راحتی صورت می‌گیرد در ضمن از تجهیزات کمتری برای قرار دادن منهول در موقعیت مناسب استفاده می‌شود در حالیکه منهول‌های بتنی سنگین هستند و نصبی دشوار دارند که این نصب مستلزم تجهیزات پر هزینه و پر دردسر است.

۱۳.   سطوح کاملاً صاف منهول پلی اتیلنی مانع چسبیدن مواد به دیوراه‌ها می‌شوند. این منهول در مقابل کثافات خشن ناشی از تخلیه‌های خانگی و تخلیه‌های صنعتی و… مقاوم است در حالیکه سطح منهول بتنی خش دار می‌شود بنابر این زباله‌های خانگی و صنعتی و… به دیواره‌ها می‌چسبند.

۱۴.    اندازه استاندارد این منهول موجود می‌باشد بنابر این مصرف کننده می‌تواند طبق نیاز و بنا بر میزان تخلیه خروجی را به راحتی تنظیم کند در حالیکه منهول بتنی بعد از ساخته شدن تغییر اندازه در ورودی‌ها و خروجی‌ها دشوار و یا با صرف هزینه و دقت بسیار انجام پذیر است.

۱۵.   درون منهول پلی اتیلن، صیقلی و با رنگهای روشن است بنابراین با کمترین نور داخل آن قابل رویت است و نیازی به شرایط سخت برای روشنایی نیست در حالیکه داخل منهول بتنی خشن و بعد از مدتی تیره و لجن گیر می‌شود بنابراین داخل شدن به آن و ایجاد شرایط مناسب دشوار است.

۱۶.  در منهول پلی اتیلنی طراحی نردبانها توسط استاندارد OSHA(اداره ایمنی وبهداشت شغلی امریکا) صورت می‌گیرد که طبق این طراحی نردبان بر ای سال‌ها بدون عیب کار می‌کند و سالم می‌ماند در حالیکه در منهول بتنی نردبانهای فلزی سطحی سخت دارند که صورت برخورد نفر احتمال آسیب رساندن به وی را دارند.

۱۷.   مواد چسبنده اسیدی (leachate)در سیستم دفن زباله واکنشی با منهول پلی اتیلنی نمی‌دهند در حالیکه در منهول بتنی مواد دارای خاصیت اسیدی به فلزات و بتن حمله کرده و آنها را تخریب می‌کند.

۱۸.   سیستم leak-free در پلی اتیلن به معنای آلودگی کم محیط و هزینه کمتر(به دلیل به کار نگرفتن نیروی انسانی و ماشین آلات و تاسیسات شیمیایی که همگی پر هزینه و وقت گیر است) می‌باشد که از نظر کمک به حفظ محیط زیست نسبت به منهول‌های بتنی ارجحیت دارد.

۱۹.    پلی اتیلن ۱۰۰% قابلیت بازیافت دارد و در صورت استهلاک می‌توان آنرا بازیافت کرد.

۲۰.  هنگامی که تحت فشار قرار بگیرند، منهول‌های پلی اتیلن برخلاف منهول‌های بتنی، به جای شکستن، خم می‌شوند و انعطاف پذیرند. از نظر تحمل بارهای وارده به منهول‌ها مانند بارهای شعاعی و محوری (Downdrag) و نیز بارهای ترافیکی، تفاوتهایی بین منهولهای بتنی و پلی اتیلنی وجود دارد و اساساً” سازهٔ پلی اتیلنی به تنهایی نمی‌تواند بارهای سنگین بیش از حد طراحی خود را تحمل نماید، لذا ترکیبی از این دو سازه در اجرای منهول‌های پلی اتیلنی بکار می‌رود.