مقایسه فاضلاب پلی اتیلنی با پوش فیت

۱- ارزش مواد اولیه مورد استفاده جهت تولید لوله های پوش فیت نسبت به پلی اتیلن کمتر می باشد. از سوی دیگر میزان مصرف مواد جهت تولید لوله و اتصالات پوش فیت نسبت به لوله و اتصالات پلی اتیلن کمتر می باشد. با این حال قیمت نهایی این محصول به مراتب از قیمت لوله و اتصالات پلی اتیلن بیشتر می باشد.

۲-هزینه اجرای سیستم پوش فیت به مراتب بیشتر از هزینه سیستم پلی اتیلن می باشد. زیرا در سیستم پوش فیت در هر یک متر حداقل از دو عددبست استفاده می گردد در حالی که در سیستم پلی اتیلن در هر دو الی سه متر از یک عدد بست استفاده می گردد. نتیجه اینکه هزینه اجرای سیستم پوش فیت بیش از دو و نیم برابر هزینه اجرای سیستم پلی اتیلن می باشد.

۳- نحوه آب بندی لوله و اتصالات پوش فیتی به وسیله اورینگ انجام می شود. با گذشت زمان PH موجود در شوینده هایی مانند وایتکس که خاصیت اسیدی دارد سبب پوسیدگی اورینگ ها و نشت فاضلاب خواهد شد.

۴- حداکثر ارتفاع تست آب بند توسط لوله و اتصالات پوش فیت تنها  ۵ متر یعنی حدود ۲ طبقه می باشد در صورتی که در لوله و اتصالات پلی اتیلن حدود ۴۰ متر یعنی تا ده طبقه تست اب بندی انجام می شود.

۵- عدم مقاومت در برابر نیروهای مکانیکی نظیر زلزله در محل اتصالات پوش فیت یکی دیگر از مشکلات این سیستمها می باشد. در صورتی که مقاومت جوش در محل اتصال لوله های پلی اتیلنی بسیار بالا و در حد مقاومت خود لوله می باشد.

۶- مقاومت بسیار بالای پلی اتیلن در مقابل حرکت خاک وفشار و توانایی قرار گرفتن در زیر بتن و اجسام سخت و سنگین یکی دیگر از خاصیتهای مهم پلی اتیلن می باشد در صورتیکه سیستم پوش فیت زمانی آب بند می باشد که لوله واتصالات به دور از هرگونه فشار و به صورت دایره کامل در داخل یکدیگر قرار گیرد امابه دلیل نرمی پوش فیت چنانچه از خارج فشاری بر آن وارد گردد از دایره کامل خارج شده و شکل بیضی به خود گرفته و همین مساله باعث بوجود آمدن نشت از محل اتصالات میگردد.

۷- صدای عبور فاضلاب در سیستم پوش فیت به مراتب محسوس تر از پلی اتیلن می باشد.

۸- یکی از بزرگترین ضعف های پوش فیت آب بند نشدن و نشت فاضلاب از محل اتصال زانوی سیفونها می باشد.

۹- استفاده از عصایی پلی اتیلن به جای پوش فیت به دلیل مقاومت بسیار بالا در مقابل اشعه ماوراء بنفش و اشعه UVA و UVB خورشید و تجزیه ناپذیری آن بدلیل وجود کربن و دوده و حفظ ساختمان مولکولی و خواص آن تا بیش از ۸۰ سال می باشد.

۱۰- در فصول گرم سال و در مناطق گرمسیری بدلیل نرم شدن اتصالات پوش فیت امکان تست آب بند این سیستم بیش از یک طبقه امکان پذیر نمی باشد.

۱۱- بسیاری از ساختمانها در حین و یا در انتهای ساخت با پدیده ای به نام نشست مواجه میشوند که بدلیل حساسیت بسیار زیاد پوش فیت با مشکل از آب بند خارج شدن سیستم مواجه خواهیم شد در صورتی که پلی اتیلن تنها سیستمی است که کاملا در مقابل نشست ساختمانها مقاوم بوده و از خود انعطاف قابل ملاحظه ای نشان می دهد زیرا یکی از خاصیتهای پلی اتیلن این است که اگر نیروی کششی به آن وارد گردد می تواند تا بیش از ۵ برابر اندازه خود کش آمده و بعد پاره شود و همچنین در سیستم فاضلاب پلی اتیلن از قطعه ای به نام موفه استفاده می گردد که یکی از خصوصیات آن به غیر از کنترل و خنثی کردن انبساط و انقباض سیستم، خنثی کردن نشست ساختمان نیز می باشد.