قفس پرورش ماهی پلی اتیلن

کل تولید آبزی پروری در جهان در سال ۲۰۰۶ (با گیاهان آبزی) در حدود ۶۶.۷ میلیون تن به ارزش ۸۵.۹ میلیارد دلار و سهم آبزیان دریایی پرورشی ۱۹.۳ میلیون تن و ماهیان دریایی پرورشی ۲.۲میلیون تن بوده است (آمار fishsat سال ۲۰۰۶). پیش بینی تولید ماهیان دریایی تا سال ۲۰۲۵در حدود ۱۰میلیون تن خواهد بود.

درحال حاضر پرورش ماهی در۴ روش و سیستم در سراسر جهان در حال گسترش می باشد:

الف) پرورش در استخرهای خاکی

ب)پرورش در تانک

ج) سیستم نرسری (Raceway) )

د) پرورش ماهی در قفس.

منشا اولین قفس های پرورشی از نظر تاریخی مبهم و ناشناخته می باشد. اما اولین قفس های واقعی که به منظور پرورش ماهی مورد استفاده قرار گرفتند در اواخر قرن ۱۹ در جنوب شرق آسیا مورد استفاده قرار گرفتند این قفس ها از چوب بامبو (خیزران) ساخته شده بودند و ماهی ها نیز توسط ماهی های هرز و پس مانده های غذایی تغذیه می شدند.

اولین قفس های مدرن و امروزی در سال ۱۹۵۰ میلادی ساخته و مورد استفاده قرار گرفتند اما اولین تحقیقات در زمینه پرورش ماهی در قفس توسط دانشگاه های آمریکا در سال ۱۹۶۰ آغاز گردید.

 امروزه پرورش ماهی در قفس هم بسیار مورد توجه محققین و هم پرورش دهندگان قرار گرفته است. عواملی مانند افزایش مصرف جهانی ماهی، کاهش صید ماهیان دریایی و سودآور و اقتصادی بودن باعث شده که توجه به پرورش ماهی در قفس افزایش یابد. در حال حاضر بیشتر کشاورزان خرده پای آمریکا در تلاش برای تغییر وضعیت خود از کشاورزی به پرورش ماهی در قفس می باشند (در آبهای داخلی)
پرورش ماهی درقفس یکنوع سیستم آبزی پروری است که در آن ماهی در قفس های نصب شده در آب نگهداری می شود در حال حاضر قفس های پرورشی بصورت گسترده ای در آب های سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند.

قفس ها به اشکال و اندازه های مختلف و بسته به نیاز پرورش دهندگان ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند. قفس را می توان بصورت آماده خریداری نمود و یا با استفاده از مواد اولیه ای که در بازار یافت می شود مانند لوله پلی اتیلنی، چوب و یا فولاد مونتاژ نمود. معمولاً قفس ها بصورت چهارچوب هایی ساخته می شوند که با تورهایی با چشمه مناسب پوشیده می شوند چشمه های توری بایستی بصورتی باشد که جریان آب بخوبی در قفس برقرار باشد اما ماهی ها قادر به خروج از قفس نباشند.

قفس ها از نظر سایز بسیار متنوع هستند و از قفس هایی با حجم چند مترمکعب تا قفس های بسیار بزرگتر را شامل می شوند.