فیلتر دیسکی در آبیاری قطره ای

فیلترهای دیسکی را می توان بهبود یافته فیلترهای توری و صافی های شنی دانست. فیلترهای دیسکی می تواند بصورت مستقل و یا همراه صافی های شنی مورد استفاده قرار گیرد. این فیلترهای شامل تعدادی صفحات حلقوی پلاستیکی، مانند صفحات گرامافون هستند که سطح آنها دارای شیارهایی می باشد. این صفحات روی همدیگر چیده شده و داخل یک محفظه قرار می گیرد. آب تصفیه شده پس از ورود به محفظه مجبور به عبور از لابلای صفحات دیسکی می شود. عبور آب از لابلای این صفحات باعث می شود که ذرات معلق موجود در آب مانند جلبک ها، مواد آلی و رسوبات کلوئیدی در شیارهای موجود روی صفحات به دام افتاده و آب زلال از بین صفحات خارج شود.اندازه شیارها درجه تصفیه آب را مشخص می کند. با توجه به اندازه شیارها، فیلترهای دیسکی قادر خواهند بود ذراتی با قطر ۲۵ تا ۴۰۰ میکرون را از آب خارج نمایند.

طرز کار فیلترهای دیسکی به این ترتیب است که تعداد زیادی دیسک روی هم قرار میگیرند تا به شکل یک سیلندر استوانه ای درآیند. فشار آب ورودی باعث می شود تا اولا دیسک ها بهم فشرده شود و ثانیا آب مجبور به عبور از لابلای دیسک ها شده و طی این فرآیند مواد معلق آن در بین دیسک ها گرفتار می شود. برای شست و شوی دیسک ها می توان یا بصورت دستی عمل کرد یا از روش شست و شوی معکوس استفاده کرد. در روش دستی دیسک ها از محفظه خارج شده و بصورت دستی شسته می شود. در روش شست و شوی معکوس جریان معکوس آب باعث اتساع دیسک ها شده و آن ها را از هم باز می کند. بنابراین جریان آب می تواند دیسک ها را شست و شو دهد.

در زیر برخی نکات کاربردی در بهره برداری از فیلترهای دیسکی بصورت خلاصه بیان می گردد:

-فیلترهای دیسکی برای تصفیه شن مناسب نیستند و بیشتر در مواردی بکاربرده می شوند که بخواهیم جلبک ها و ذرات آلی و رس را از آب خارج نماییم. بدام افتادن شن بین دیسک ها باعث کاهش کارائی آن خواهد شد.

-شست و شوی دیسک ها جریان کمی از آب را نیاز دارد. همچنین فشار لازم برای شست و شوی معکوس دیسک ها در حدود ۳.۵ بار می باشد.

-برای اطلاع از میزان گرفتگی فیلتر، قبل و بعد از فیلتر و روی کلکتور بایستی فشار سنج نصب گردد.

-در حالت عادی که فیلترها تمیز باشد، اختلاف فشار در ورودی و خروجی فیلتر در حدود ۰.۵ تا ۲ متر است. در زمان کثیف شدن فیلتر این اختلاف فشار به بیش از ۴ متر می رسد و نمایانگر نیاز فیلتر به شست و شو است.

-کارائی فیلترهای دیسکی بهتر از فیلترهای صافی و توری است.

-هر فیلترهای دیسکی برای دبی های ۴ تا ۳۰ مترمکعب در ساعت مناسب است. اما فیلترهای بزرگ برای دبی های بیش از ۱۰۰ مترمکعب نیز بکار می روند. بهتر است بجای یک فیلتر با ظرفیت بالا از چند فیلتر با ظرفیت کم و بصورت موازی استفاده شود.

-در صورت آسیب دیدن دیسک ها، می توان آنها را با قطعات یدکی تعویض نمود.

-همواره ظرفیت تصفیه فیلتر بایستی بیش از ظرفیت مورد نیاز در نظر گرفته شود.

-فیلتر بایستی بعد از سیستم تزریق اسید و کود نصب شود تا رسوبات احتمالی را از آب جدا کند.

-با توجه به نوع گسیلنده مورد استفاده، سایز شیار دیسک ها انتخاب می گردد. سایز دیسک را بنام مش دیسک یا مش فیلتر نیز بیان می نمایند. جدول زیر راهنمایی برای انتخاب مش فیلتر می باشد.