شیوه نوین بسیار کم هزینه برای بازیافت پلاستیک

یک شرکت دانش بنیان مکزیکی موفق به طراحی فرآیندی جدید برای بازیافت پلاستیک شد که ضمن کاهش پنجاه درصد انرژی مورد نیاز، احتیاجی به آب هم ندارد. در عین حال، محصول خروجی این فرآیند از کیفیت بیشتری نسبت به محصولات تولیدی فرآیند رایج فعلی برخوردار است.

به گزارش اینپیا در حال حاضر می توان بطری های پلاستیکی نوشیدنی و یا سایر قطعات پلاستیکی دور انداخته شده را مورد بازیافت قرار داد و از آنها برای تولید محصولات دیگر پلاستیکی بهره گرفت. با این حال مشکل اینجاست که فرآیند بازیافت و تبدیل ضایعات پلاستیکی بسیار زمان بر و البته نیازمند میزان زیادی انرژی و آب است.

پلاستیک های ضایعاتی باید پیش از بازیافت به دقت شسته شوند تا به این ترتیب تمامی آلودگی های آنها از بین برود. سپس باید این قطعات شسته شده را در کوره ویژه ای با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار داد تا به طور کامل خشک شوند، در غیر این صورت وجود آب مانع از بلور شدن قطعات ریز پلاستیکی خواهد شد.

به تازگی یک شرکت دانش بنیان مکزیکی توانسته فرآیند جدیدی را برای بازیافت پلاستیک طراحی کند که ضمن کاهش قابل توجه انرژی مورد نیاز و نیز از بین بردن نیاز به آب، به تولید محصولات با کیفیت تری می انجامد. در این شیوه جدید، از نوعی دیواره مخصوص استفاده می شود که می تواند به قطعات پلاستیکی شکل داده و سپس آنها را خشک کند. با این شیوه به راحتی می توان پلت های پلاستیکی مورد نیاز صنایع مختلف را تولید کرد. در این شیوه دیگر نیازی به آب نیست و انرژی مورد نیاز برای انجام آن نیز کمتر از شیوه رایج است. این شیوه می تواند استیروفوم، پلی استیرن و نیز ABS را مورد بازیافت و فرآوری قرار دهد. گفتنی است این سه نوع پلاستیک، ۹۰ درصد پلاستیک بازیافتی دنیای امروز را تشکیل می دهند. این شرکت قصد دارد با تکیمل این فرآیند، بر میزان سازگاری آن با محیط زیست بیافزاید.