روش‌های مختلفی برای اتصال و آببندی و نصب ورق های ژئوممبران به کار گرفته شده‌اند و تجهیزات متنوعی برای این کار تولید و مورد آزمایش قرار گرفته است. برخی از متداول‌ترین روش‌ها عبارتند از:

۱-جوش با هوای داغ یا سشوار صنعتی

که طی آن لبه ورقه‌ها با نازل های هوای داغ با دمای ۴۰۰ درجه سانتیگراد ذوب شده و سپس در بین غلتک هایی به هم فشرده می شوند. همچنین جهت تعمیر مکان هایی از ورق ژئوممبران که بر اثر حمل و نقل نادرست و یا دیگر موارد آسیب دیده اند از سشوار صنعتی برای چسباندن موقت وصله ها که از جنس خود ورق هستند استفاده می شود.

۲- جوش با هوای داغ و لبه های داغ توسط دستگاه دبل وج

که شامل قرار گرفتن یک صفحه فلزی داغ بین لبه دو ورقه ژئوممبران، ذوب همزمان آنها و سپس فشردن آنها به یکدیگر می باشد. عمل اتصال توسط فشار یک غلتک صورت می پذیرد. حداکثر سرعت جوش اغلب دستگاه های دبل وج  ۳ متر بر دقیقه و حداکثر دمای المنت ۴۵۰ درجه سانتیگراد می باشد.

۳-جوش ذوبی توسط دستگاه اکسترودر دستی

که مبتنی بر استفاده از ترکیبات پایه ژئوممبران‌ها و تزریق آن‌ها توسط اکستروژن است. جوش توسط تزریق نوار باریک در بین دو لبه ورق صورت می گیرد. در دستگاه اکسترودر مفتول پلی اتیلن از طریق ورودی دستگاه از میان المنت عبور کرده و بصورت خمیر مانند از قسمت خروجی دستگاه با دمای داده شده توسط تکنسین نصب خارج میگردد. این ماده خمیری بر روی نقاط مورد نظر قرار میگیرد و بدین ترتیب عملیات آببندی نهایی ویا ترمیم نقاط آسیب دیده یک استخر انجام میگردد

۴- دستگاه گوه مضاعف برای جوش ژئوممبران

علاوه بر بهبود کیفیت و یکنواختی اتصال ورقه‌های ژئوممبران به یکدیگر، امکان کاربرد آزمایش کانال هوا را به عنوان یک آزمون غیر مخرب برای تست جوش ژئوممبران‌ها فراهم آورده است. روش جوشکاری گوه مضاعف امروزه به طور گسترده ای برای جوش دادن ژئوممبران‌های پلیمری به کار می‌رود.

دستگاه گوه مضاعف شامل قطعات مختلفی می باشد که از جمله آن ها غلطک های فک ثابت و متحرک، المنت و پیچ فشار فک متحرک می باشد که برای داشتن یک جوش خوب و موفق باید ۳ عامل سرعت غلطک ها، دمای المنت و میزان فشار فک متحرک هماهنگ باشند که این مراحل توسط تکنسین نصب بعد از چندین مرحله تست جوش انجام می شود.

۵- استفاده از حلال‌ها و یا چسباننده‌ها

۶-استفاده از چسبهای نواری

لازم به ذکر است روش‌های حرارتی فقط برای ژئوممبرین‌های ترموپلاست حساس به حرارت قابل استفاده می باشد و لذا شامل پلاستومرها نخواهد بود. همچنین دو روش آخر در حال حاضر کاربردی ندارند.

در ادامه به تشریح روشهای نصب با اکسترودر دستی و گوه مضاعف پرداخته می شود.

نصب ورق ژئوممبران با اکسترودر دستی بارینکو

دستگاه جوش اکسترودر دستی بارینکو شامل سیلندر، ماردون، المنت، ترموستات کنترل دما، سشوار صنعتی جهت پیشگرم سطح کار و موتور جهت چرخش ماردون می باشد. مواد به دو صورت مفتول یا گرانول به داخل دستگاه تزریق می شود. پس از ورود مواد توسط ماردون خرد و به قطعات کوچک تبدیل می شود و بر اثر حرکت مارپیچی ماردون فشرده و تحت تاثیر گرمای محفظه سیلندر ذوب می شوند و از طریق نازل پی تی اف از دستگاه خارج می گردند. کیفیت جوش به مهارت جوشکار در انتخاب فشار کافی، جهت و سرعت مناسب جوشکاری بستگی دارد.

اعمال فشار خیلی کم توسط جوشکار سبب می شود مذاب نتواند محل مورد نظر رو پر نماید و سرعت خیلی زیاد جوشکاری حجم نازکی از مواد را بر روی سطح کار باقی می گذارد که برای اتصال کافی نیست. سبب چنانچه مذاب خروجی از نازل دستگاه ظاهری براق داشته باشد دمای ذوب مواد بالاست و چنانچه ظاهری ناهموار داشته باشد نشانه دمای کم ذوب می باشد که بایستی اصلاح گردد.

۱- چیدمان رولهای ژئوممبران در محل کار و پهن کردن و برش زدن مطابق طرح اولیه

۲-آماده سازی تجهیزات مورد نیاز جهت جوشکاری شامل سشوار صنعتی با نازل خاص، سنبهُ مینی سنگ با صفحه سنباده مناسب جهت ورقهای پلیمری و دستگاه جوش اکسترودر دستی به همراه مفتول

۳- با استفاده از سشوار و غلتک دستی بین دو لبه ورق اتصال موقتی ایجاد می کنیم به این صورت که نازل در بین دو لایه ورق قرار گرفته  هوای گرم سشوار سبب ذوب ورق شده که با اعمال فشار توسط سنبه از سطح رویی ورق اتصال ایجاد می شود.

۴-اکنون با کمک مینی سنگ سطح ورقهای اتصال یافته را پولیش نموده تا تمام ناهمواری ها زدوده شود و بستری هموار برای جوشکاری اکستروژن فراهم گردد.

۵- در ادامه با آماده شدن دستگاه اکسترودر جهت جوش عملیات جوشکاری اغاز می شود. از سرعت، دما و فشار مناسب جهت جوشکاری استفاده کنید تا محل مورد نظر به خوبی آب بند شود.

از لینک زیر می توانید نحوه جوشکاری ورق ژئوممبران با اکسترودر دستی را ملاحظه فرمایید.

مشاهده فیلم

 

برای آشنایی با اکسترودرهای تولیدی بارینکو از صفحات زیر دیدن فرمایید.

اکسترودر دستی مفتولی بارینکو

اکسترودر دستی گرانولی بارینکو

 

نصب ورق ژئوممبران با دستگاه گوه مضاعف (کامت)