در این مطلب به بررسی و راهنمای جوش لب به لب پلی اتیلن پرداخته می شود. لوله ها و اتصالات تک جداره لوله پلی اتیلن به روش های زیر به یکدیگر متصل می شوند:

۱. جوشکاری لب به لب در خطوط انتقال آب و فاضلاب و شبکه های توزیع آنها

۲. جوشکاری الکتروفیوژن در شبکه های توزیع گاز

۳. استفاده از اتصالات پیچی در انتقال آب کم فشار

جوشکاری لوله و اتصالات پلی اتیلن اغلب به شیوه لب به لب یا Butt fusion انجام می پذیرد. در اتصالات حاصل از این نوع جوش، کیفیت جوشکاری و بازده آن بستگی به مهارت و توانایی جوشکار، تناسب و کارآیی مناسب دستگاه جوش و تجهیزات مربوطه و میزان رعایت اصول و قوانین جوشکاری دارد.

راهنمای جوشکاری لب به لب پلی اتیلن

راهنمای جوش لب به لب پلی اتیلن

ابتدا لوله در دو فک ثابت و متحرک دستگاه جوش قرار داده می شود و پس از تنظیمات لازم، قالب ها بسته می شوند. صفحه رنده مابین دو لوله قرار می گیرد و لبه لوله ها را کاملاً صاف و تمیز می نماید و پس از آن برداشته می شود.

صفحه داغ که دمای آن به ۲۰۰ تا ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد رسیده است مابین لوله قرار گرفته و دو سر لوله ها به آن چسبانده می شوند و فشار طبق شیوه گفته شده دستگاه جوش، بالا برده می شود تا در محل تماس لوله ها با صفحه‌ی داغ، برآمدگی مدور و یکنواختی با اندازه معین ایجاد گردد.

در ادامه مرحله فوق، از میزان فشار کاسته می شود و لایه های داخلی در محل اتصال کاملاً ذوب می گردند. قسمت متحرک دستگاه جوش، به عقب رانده می‌شود و صفحه داغ به صورتی جدا می شود که هیچ آسیبی به سطوح ذوب شده وارد نیاید. دو سر لوله به سرعت به همدیگر چسبانده شده و فشار به تدریج افزایش می‌یابد و تا خنک شدن محل جوش، ثابت نگاه داشته می شود.

مطابق آخرین استاندارد تدوین شده دو مرحله خنک سازی برای جوش لب به لب پلی اتیلن در نظر گرفته شده است. اولین مرحله داخل دستگاه و دومین مرحله بیرون دستگاه می باشد.

مدت زمان خنک شدن در مرحله فوق، بستگی به ضخامت لوله ها دارد. در طی این زمان، محل اتصال نباید تحت تنش یا فشار غیر مجاز قرار بگیرد. لبه جوش در محل اتصال باید بصورت یک برآمدگی دو تکه باشد. تشکیل این برآمدگی، نشان دهنده آن است که جوشکاری بصورت یکنواخت انجام شده است .

تذکر: تفاوت در شکل برآمدگی های لبه جوش می تواند ناشی از یکسان نبودن ویژگی های جریان مذاب در دو قطعه اتصال باشد (مثلا تفاوت در MFR) از دستگاه های جوش برای اتصال لوله های تحت فشار آبرسانی و فاضلابی از سایز ۹۰ میلی متر الی ۵۰۰ میلی متر استفاده می شود.

اجزای مختلف دستگاه جوش لب به لب پلی اتیلن

۱.    شاسی اصلی دستگاه با کلمپ های مربوطه تا سایز مورد نیاز

۲.    یونیت هیدرولیک دستگاه با الکتروموتور و پمپ هیدرولیک

۳.    صفحه رنده با الکتروموتور و گیربکس

۴.    صفحه داغ تمام تفلون نچسب با المنت

۵.    رنده دو طرفه الکتریکی با دریل و بلبرینگ های خطی

۶.    هیتر برقی با المنت های اصلی

۷.    جعبه جهت نگهداری گیره های دستگاه