ترموستات

ترموستات یا دماپا کنترل کننده الکتریکی خودکار برای تنظیم دما در فضای بسته به خصوص دستگاه های گرم یا سرد ساز می باشد. هنگامی که دما به نقطه تنظیم برسد، ترموستات مدار برقی دستگاه را قطع می کند و وقتی دما ۳ الی ۵ درجه از نقطه تنظیم پایین تر رود، دوباره مدار را وصل می کند و دستگاه روشن می شود. ترموستات و انواع آن در ادامه مطلب می آید.

انواع ترموستات

ترموستات الکترومکانیکی

در این ترموستات قطع و وصل مدار الکتریکی با استفاده از فرمان حسگر حرارتی توسط یکسری رابط مکانیکی به میکروسوئیچ، انجام می شود و محصولاتی با عمر طولانی به شمار می روند.

دو نوع حسگر دما در این نوع ترموستات ها وجود دارد. ترموستاتهای مویین که بر اساس اصل انبساط مایع عمل می کند و موسوم به diastat هستند و از سنسور یا حسگر، لوله مویین و دیافراگم تشکیل شده اند. هنگامی که دمای سنسور بالا می رود مایع از طریق لوله مویین به داخل دیافراگم رفته و منبسط (Working distention) می شود در نتیجه کلید فنری (Snap action) به کار می افتد که می تواند مدار را باز کنند یا ببندد. نوع دیگر ترموستاتهای الکترومکانیکی که بایمتال نامیده می شوند بر اساس انبساط فلز و عمل کردن کلید فنری کار می کند.

ترموستات الکترونیکی

در این نوع ترموستات فرمان دریافت شده از سنسور دمایی توسط جریان الکترونیکی به یک رله مینیاتوری منتقل و سبب قطع و وصل جریان الکتریکی می گردد.

موارد کاربرد ترموستات

صنعتی:  اعم از گلخانه ها، گرم خانه، کوره، دیگ های بخار و اتوکلاوها و تجهیزات برقی نظیر هیترهای صنعتی و…

ساختمان : در بخش تاسیسات اعم از شوفاژ خانه های مرکزی و کنترل دما در سیستم های هواساز، چیلر و فن کوئل و…

لوازم خانگی : در لباسشویی، ظرفشویی، سرخ کننده ها، سماور برقی، فرهای برقی، آبگرمکن برقی و گازی و …

جهت تهیه ترموستات های مصرفی در دستگاههای جوش پلی اتیلن به لینک های زیر مراجعه نمایید.

ترموستات مکانیکی

ترموستات دیجیتالی