روش نصب سپتیک تانک یا گند انبار

سپتیک تانکها به سه صورت دفنی و زمینی و هوایی نصب می شوند ولی به دلیل اینکه لوله ورودی فاضلاب به سپتیک تانک در زیرزمین واقع شده است، نصب دفنی سپتیک معمول تر است.

نصب دفنی

برای نصب دفنی سپتیک علاوه بر محاسبه دقیق ظرفیت سپتیک نیاز است تا نیروی وارده از خاک موجود در اطراف و بالای سپتیک در نظر گرفته شود. در صورتی که مقاومت کافی سپتیک پیش بینی نشود، به علت اعمال بارهای وارده سپتیک تغییر شکل داده و از محل اتصالات دچار شکستگی و در نهایت نشت فاضلاب به بیرون خواهد شد. در صورتیکه خروجی پساب سپتیک تانک وارد زمین یا خاک میشود زمین مورد نظر باید حداقل ۱۰ متر از ساختمان فاصله داشته با شد و حداقل ۳۰ متر از چاه های آب فاصله داشته باشد.

و اما مراحل نصب:

۱- زمین محل نصب به گونه ای حفاری شود که طول و عرض آن یک متر بیشتر از ابعاد سپتیک و عمق آن به اندازه مجموع ارتفاع سپتیک و لوله ورودی آن باشد. همچنین در موقع حفاری جهت عدم ریزش خاک، دیواره ها دارای شیب باشند.

۲- قبل از اجرای فنداسیون در صورتی که زمین مقاومت کافی ندارد یک لایه بتن مگر با عیار حداقل ۱۵۰ کیلوگرم بر مترمکعب در کف گودی به صورت کاملا تراز اجرا شود. سپس فوندانسیون به ضخامت ۲۰ سانتیمتر و از نوع آرماتور بندی شده اجرا می شود. ابعاد فنداسیون طوری باشد که از هر طرف به اندازه ۵۰ سانتیمتر از طول و عرض سپتیک بیشتر باشد.

۳- سپتیک تانک را بر با کمک قلابهای مخصوص با استفاده از جرثقیل در گود قرار دهید.

۴- لوله های وروردی و خروجی و خروجی گاز را متصل نمایید.

۵- خاک مازاد گودبرداری را الک کرده تا سنگریزه با قطر بیشتر از ۲ سانت نداشته باشد.

۶- خاک الک شده را بصورت دستی یا با استفاده از وسایل مکانیکی در اطراف سپتیک تانک بریزید. دقت نمایید که خاک نباید مستقیما بر روی سپتیک تانک ریخته شود بلکه باید در فضای بین سپتیک تانک و دیواره گود ریخته شود.

نصب زمینی

نصب زمینی

در این روش نصب بایستی فنداسیون مناسبی همانند انچه در روش دفنی تشریح شد آماده شود. همچنین در صورت وجود تابش مستقیم خورشید و گرمای بالای محیط نسبت به تعبیه سایبان اقدام شود.

نصب هوایی

نصب هوایی

در نصب هوایی فنداسیون بتنی یا فولادی بایستی توانایی تحمل وزن سپتیک را داشته باشد.