انتخاب موتور برق مناسب

انتخاب موتور برق مناسب تاثیر به سزایی در کاهش هزینه ها دارد. ژنراتورها بر حسب کارکردشان انواع مختلفی دارند. برخی از آنها عبارتند از:

  • ژنراتور تک فاز یا سه فاز
  • ژنراتور برای مصارف روشنایی، جوشکاری
  • میزان توان مصرفی مورد نیاز یا تولیدی ژنراتور بر حسب کیلووات KW یا ولت آمپر KVA
  •  ژنراتور برای تامین برق اضطراری یا دائمی

امروزه با توجه به پیشرفتهای صنعتی صورت گرفته امکان تهیه انواع ژنراتور ها در اندازه های متنوع و با کاربرد های مختلف فراهم است. مثلا می توان برای مصارف خانگی از ژنراتور با ظرفیت های ۵ KW الی ۵۰ KW و برای مصارف صنعتی از ۵۰ KW الی ۳ مگاوات که بصورت ثابت یا متحرک (موبایل) می باشند استفاده نمود.

در هنگام خرید موتور برق یا ژنراتور بایستی به برخی نکات توجه داشت

  • نوع سوخت مصرفی موتور برق (دیزل، بنزینی یا گازی)
  • محاسبه توان‌ مورد نیاز در موتور برق با تهیه فهرست تجهیزات مصرف کننده برق با توجه به اطلاعات مندرج بر روی آنها. برای تجهیزات مقاومتی مانند لامپ توان از حاصلضرب جریان (آمپر) در ولتاژ مصرفی (ولت) به دست می آید. برای تحهیزات دارای موتور چرخشی یا القایی مانند پمپ بایستی این حاصلضرب ۱.۵ تا ۲ برابر شود.
  • در نظر گرفتن اختلاف بین توان شروع کار دستگاه و توان در حال اجرای دستگاه در هنگام انتخاب موتور برق مناسب
  • محاسبه کل توان مورد نیاز ظاهری دستگاه (KVA) یا کل توان اکتیو دستگاه ( KW ). (هر KVA معادل ۰/۸ KW می باشد)
  • انتخاب برند موتور برق از میان برندهای موجود در بازار

​توان مصرفی تجهیرات خانگی و صنعتی

پیشنهادات:

برای توان مورد نیاز حداکثر تا ۱۲ کیلو وات انتخاب موتور بنزینی یا دیزلی و به ازای توانهای بالاتر موتور دیزلی پیشنهاد می شود.

مقایسه انواع موتورها

  • موتور های دیزلی و بنزینی تا توان ۱۲ کیلو وات بین ۳۰۰۰ تا ۳۶۰۰ دور در دقیقه میچرخند
  • موتورهای دیزلی به دلیل تراکم بیشتر هوا در سیلندر و تحمل فشارهای بالاتر مستحکم تر از موتور های بنزینی تولید می شوند.
  • روشن شدن با هندل یا استارت برقی موتورهای بنزینی بسیار آسانتر از موتورهای دیزلی میباشد، خصوصا” در هوای سرد
  • هزینه تعمیرات و آسانی تعمیرات موتور های بنزینی نصف یا شاید کمتر از نصف تعمیرات موتورهای گازوئیلی میباشد
  • هزینه سوخت موتورهای بنزینی حدود ۳ برابر موتورهای دیزلی میباشد
  • قیمت موتوربرق های دیزلی ۳۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از بنزینی می باشد.

 


موتوربرقهای با تکنولوژی اینورتر (Inverter) :

در این موتوربرقها آلترناتور با موتور یکپارچه شده‌ است که این امر باعث کاهش وزن و حجم موتوربرق گشته است. در این موتوربرقها، آلترناتور برق سه فازAC  با فرکانس بالا تولید می کند که این برق در واحد اینورتر به برق DC تبدیل شده و پس از آن به برق تک فاز AC با فرکانس ۵۰ هرتز تبدیل می گردد. از آنجایی که در واحد اینورتر، برق از DC به AC تبدیل شده است، فرکانس برق خروجی به دور موتور وابسته نیست و در همه حال ۵۰ هرتز ثابت می ماند. از این رو دور موتور در این موتوربرقها بسته به میزان بار موتور، بصورت اتومات تغییر می کند، که این امر سبب کاهش قابل ملاحظه مصرف سوخت و افزایش طول عمر موتور می شود.
از آنجایی که فرکانس این موتوربرقها تغییر نمی‌کند و شکل موج، کاملا سینوسی بوده و کمترین اعوجاج را دارد، مناسبترین و قابل اعتمادترین منبع تامین برق برای لوازم آزمایشگاهی، کامپیوتر و دیگر لوازم الکترونیکی حساس می باشد. این موتوربرقها کم صداترین موتوربرقها در نوع خود می باشند.

مزایای موتوربرقهای اینورتر:

تولید برق با بالاترین کیفیت از لحاظ شکل موج ، فرکانس و ولتاژ.

سبک و کوچک.

صدای بسیار کم مناسب به دفاتر اداری

حداقل مصرف سوخت و افزایش طول عمر موتور به دلیلی سیستم اینورتر و کاربراور اتوماتیک

قابلیت موازی شدن دو ژنراتور با همدیگر برای تامین برق دوبرابر.

 

موتوربرقهای با تکنولوژی سیکلوکانورتر (Cycloconverter) :

در این موتوربرقها، آلترناتور برق سه فاز AC با فرکانس بالا تولید می کند که این برق در واحد سیکلوکانورتر به برق تک فاز AC با فرکانس ۵۰ هرتز تبدیل میگردد. تغییرات فرکانس این موتوربرقها نامحسوس است و حتی زمانی که موتوربرق با حداکثر بار خود کار می کند فرکانس آن ۵۰ هرتز ثابت می ماند. از آنجایی که فرکانس این موتوربرقها تغییر نمیکند و شکل موج سینوسی آن اعوجاج کمی دارد، از مناسب‌ترین و قابل اعتمادترین منابع تامین برق برای لوازم آزمایشگاهی، کامپیوتر و دیگر لوازم الکترونیکی می‌باشد. کیفیت برق این موتوربرقها کمتر از نوع اینورتر است ولی در مقایسه با انواع دیگر بهترین انتخاب است.

مزایای موتوربرقهای سیکلوکانورتر :

  • تولید برق با بالاترین کیفیت از لحاظ شکل موج ، فرکانس و ولتاژ
  • سبکترین و کوچکترین موتور برق در نوع خود
  • صدای کم
  • قیمت کمتر نسبت به نوع اینورتر

موتوربرقهای نوع Automatic Voltage Regulator-AVR

در این موتوربرقها ولتاژ خروجی توسط قطعه الکترونیکی به نام رگولاتور ولتاژ(AVR) کنترل و تثبیت میگردد. این موتوربرقها نسبت به اینورتر و سیکلوکانورتر بسیار ارزانتر هستند و برای تامین روشنایی و دیگر  لوازم برقی و الکترونیکی که به تغییرات فرکانس و شکل موج حساسیت زیادی ندارند مناسب هستند. توصیه میگردد در استفاده از این موتوربرق حتما از محافظ ولتاژ استفاده گردد. نوسانات فرکانس در این موتوربرقها ۲.۵± هرتز می باشد.

موتوربرقهای نوع  Digital Automatic Voltage Regulator) -D-AVR)

موتوربرقهای جدید با تکنولوژی D-AVR سری EG ، مدلهای توسعه یافته موتوربرقهای با تکنولوژی AVR می باشند.در این موتوربرقها، ولتاژ و کیفیت شکل موج با استفاده از سیستم دیجیتالی کنترل می‌شود. کیفیت برق تولیدی این موتوربرقها از لحاظ شکل موج، بسیار نزدیک به موتوربرقهای نوع اینورتر می باشد و از لحاظ قیمت بسیار ارزانتر از موتوربرقهای اینورتر هستند.
یکی دیگر از مزایا و تفاوتهای اساسی این موتوربرقها نسبت به مدلهای نوع AVR، خاموش شدن دستگاه در صورت افزایش یا کاهش بیش از حد مجاز فرکانس و ولتاژ بمنظور جلوگیری از آسیب دیدن لوازم برقی می‌باشد.
کاهش مصرف سوخت  و صدادهی کمتر از دیگر مزایای موتوربرقهای D-AVR سری EG نسبت به موتوربرقهای AVR می باشد.

موتوربرقهای نوع استاندارد ( اقتصادی ) :

این موتوربرقها ارزانترین نوع موتوربرقها می باشند. چنانچه هدف فقط تامین روشنایی باشد این موتوربرقها با صرفه ترین انتخاب است. در انواع خازنی این موتوربرقها، از زغال و کالکتور استفاده نشده است، در نتیجه هزینه‌های سرویس و نگهداری کمتری نسبت به نوع AVR دارند. همچنین از این موتوربرقها مییتوان برای تامین برق لوازم برقی و الکترونیکی که نسبت به فرکانس و شکل موج حساسیتی ندارند استفاده کرد. نوسانات فرکانس در این موتوربرقها ۲.۵± هرتز می باشد.

مزایای موتور برقهای استاندارد:

  • ارزانترین و ساده‌ترین موتور برقها در نوع خود.
  • بیشترین طول عمر ( نوع خازنی ، موتوربرقهای سری EL  ).
  • کمترین هزینه سرویس و نگهداری ( نوع خازنی ، موتور برقهای سری EL ).

برخی مطالب از تارنمای ویسمن گرفته شده اند.